Oujda

9 april 2018

De katholieke kerk staat in Oujda naast een moskee. Religie was het thema van vandaag. Bijzonder dat we in beide geloofshuizen welkom waren. In de ochtend woonden we in de kerk een gedeelte van een dienst bij die ons het meest deed denken aan bijeenkomsten van de Pinkstergemeente in Nederland. Uitbundige muziek en een kleine swingende gemeenschap maakten het begin van de dag al meteen bijzonder.  We werden er vrolijk van. Daarna zijn we de medina ingegaan – het oudste gedeelte van de stad – waar we talloze kleine winkeltjes en een traditionele markt bezochten.

Bij het verlaten van de medina kreeg een groepje straatkinderen ons in het vizier. Vier jongens van ongeveer tien jaar kregen maar geen genoeg van hun boevenstreken en bleven bedelen en aan onze jassen trekken. Acht gitzwarte ogen keken ons brutaal aan, trokken aan onze mouwen en hadden veel te veel praatjes. Vervelend vonden sommigen het.  Een Marokkaanse vrouw schoot ons uiteindelijk te hulp en heeft ze weggejaagd.

De markt was trouwens ook indrukwekkend vanwege de levende slakken en schildpadden die er verhandeld werden. En dan hebben we het maar even niet over de dode dieren die ons op de tafels lagen aan te staren. Sommigen van ons aten vanavond even geen vlees. En nee, dat is geen grapje!

35031A44-E8A0-409E-97A5-536216A6D9EB